Dansul contemporan nu înseamnă numai posibilitatea de a imagina o varietate de mișcări complexe care să ajute la exprimarea celor mai profunde senzații, stări și sentimente, ci și o eliberare fizică și mintală, o erupție a spiritului care reușește să comunice. Acest proces provoacă bucurie și este în același timp o sursă de stimulare a imaginației. Sabina Chirilă, coordonatoarea atelierului de dans contemporan de la Opera Comică pentru Copii spune: „Dansul, în general, are multiple beneficii asupra copiilor: aceștia deprind disciplina specifică, elemente tehnice, capătă mobilitate și o postură elegantă. Dansul contemporan, în particular, le oferă copiilor posibilitatea de exprimare prin dans, însă fără restricțiile impuse de baletul clasic. Deși tehnica este la fel de clară, copiii au libertatea de a alege temele, mișcările și dinamica unui moment coregrafic. De asemenea, elementele la nivelul solului sunt extrem de îndrăgite de cei mici, îi provoacă și îi ajută să descopere lucruri pe care nu credeau că le poate face corpul lor, îi obligă la conștientizarea forței proprii și mai ales la coordonare.” 

Pentru a obține acel control care să conducă spre eliberarea de orice restricții fizice, copiii, ca și adulții trebuie să învețe să aibă grijă de capacitățile lor fizice. De aceea, cursul de dans contemporan al Sabinei este structurat în trei părți: „încălzirea, care este obligatorie pentru a evita orice formă de întindere sau accidentare; partea de tehnică, ce presupune deprinderea cu elemente din dansul contemporan, atât la nivelul solului cât și în picioare, apoi aceasta parte se finalizează cu exerciții de deplasare și conștientizare a spațiului, pentru ca în finalul cursului să desfășurăm exerciții de stretching, mobilitate și relaxare”, ne spune ea.

Din cauza faptului că, din punct de vedere istoric, dansul contemporan poate fi considerat o evoluție în arta dansului cult, al cărui pilon principal este baletul sau dansul clasic, trebuie delimitate bine cele două stiluri. „Pentru a urma un curs de dans contemporan sunt necesare abilități precum mobilitate, coordonare și muzicalitate. Cunoștințele în tehnica dansului clasic nu sunt obligatorii, ele uneori limitează capacitatea copiilor de a se mișca liber, baletul folosind tehnici radical diferite de cele ale dansului contemporan, dar aceste cunoștințe pot fi și un plus în ceea ce privește muzicalitatea și familiaritatea unor termeni. Cursul de dans contemporan pe care îl susțin își propune să faciliteze asimilarea elementelor tehnice de bază, fără a fi necesare alte cursuri de dans în prealabil.”

Dansul contemporan ajută, după cum se poate vedea din declarațiile Sabinei, la dezvoltarea unor aspecte în viața corporală și rațională a unui copil care-i pot defini personalitatea, îi înfrumusețează capacitatea de a se exprima prin gesturi și mișcări, îi îmbogățește imaginația și îi modelează corpul. Dar implică și multă bucurie! „Îmi place foarte mult să îi provoc pe cei mici să fie creativi și să își depășească temerile cu privire la dansul în prezența altor persoane. Lucrez mult la conștientizarea propriului corp și la exprimarea liberă cu ajutorul elementelor învățate în partea de mijloc a cursului. De asemenea, îmbin exercițiile solicitante cu jocuri și închei întotdeauna în cel mai vesel mod. Consider că dansul nu se poate face altfel decât cu bucurie”, conchide Sabina Chirilă.

Balerină a Operei Comice pentru Copii din anul 2012, Sabina Chirilă a studiat la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali” din București și s-a perfecționat în dans contemporan cu maeștri ca Brice Mousset, Massimo Gerardi, Răzvan Mazilu. Ea este câștigătoare a numeroase premii pentru dans contemporan la concursurile naționale. În plus deține și o diplomă de licență din partea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București. La Opera Comică pentru Copii (OCC), printre alte roluri, Sabina este Scufița roșie din baletul cu același nume, Vulpea din „Pinocchio”, Fetița cu chibrituri din producția omonimă, Mercedes din „Don Quijote”, Mama din „Prinț și cerșetor”, Prietena din „Lumea păpușilor”, Trandafirul din „Erus și Valea Iubirii”. În plus, la OCC a creat, în anul 2017, spectacolul „Underground Tango”.

Articol realizat de Iulia Toea-Mureșan

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.