4.3 C
București
duminică, decembrie 1, 2024

Artă cinematografică pentru liceeni (27-31 iulie)

Ce te învață filmele? Încurajează-ți adolescentul să afle răspunsul la această întrebare și să-și completeze cultura generală cu filme de referință, la Cursul online „Artă cinematografică pentru liceeni”. Cursul este organizat de Fundația Calea Victoriei, în perioada 27-31 iulie, de la 16.00-18.00. Întâlnirile sunt coordonate de Ileana Bîrsan, cunoscut critic de film și jurnalist.

Cinema-ul poate fi pentru copii şi tineri un instrument de cunoaştere incredibil de complex şi de important atât pentru descoperirea lumii, a oamenilor şi a umanităţii, cât şi pentru o privire înspre interior, pentru chestionarea propriilor păreri, dileme, confuzii, emoţii şi imaginaţii.

La cele cinci întâlniri, adolescenții se familiarizează cu arta cinematografică, află cum se analizează o imagine, descoperă importanța contextului cultural şi istoric, a influenţelor şi reperelor culturale. Împreună cu criticul Ileana Bîrsan și colegii de grupă, identifică şi analizează diferenţele dintre filmele comerciale şi cele de artă.

În același timp, își antrenează abilitatea de a fi atenți la puncte de vedere diferite şi de a-și argumenta punctul de vedere propriu. Dobândesc încredere în propria părere şi curajul de a-şi confrunta propria viziune cu a celorlalţi. Își dezvoltă simțul critic și au ocazia să poarte discuții despre echilibrul dintre realitate și imaginaţie, diferenţe sociale, familie, justiţie, adevăr sau prietenie. Învață elemente de estetică cinematografică şi analizează fragmente de film, similare sau diferite ca epocă, gen, subgen, autor, tematică etc.

Temele celor cinci întâlniri sunt:

1. De la fotografie la imagini în mişcare. Memorie, imaginaţie şi poveste. La ce sunt bune filmele? Genurile cinematografice, filmul comercial, filmul de artă şi filmul de autor.

L’arrive d’un train a la Ciotat (1896) de Auguste şi Louis Lumière; Voyage dans la Lune (1902) de Georges Méliès; Nanook of the North (1922) Robert J. Flaherty; Sherlock Jr. (1924) de Buster Keaton; Man With A Movie Camera (1929) de Dziga Vertov; The Wizard of Oz (1939), de Victor Fleming; Citizen Kane (1941) de Orson Welles; Tokyo Story (1953) de Yasujiro Ozu; La Jetee (1962) de Chris Marker; 2001: A Space Odyssey (1968) de Stanley Kubrick; Indiana Jones and the Last Crusade (1989), de Steven Spielberg.

2. Din ce sunt compuse şi cum sunt construite imaginile (cameră, sunet, lumină, culoare, personaje)? Unde stă camera de filmat? Ce legături există între aceste elemente şi ce impresii ne lasă? Emoţii şi idei.

I Was Born But … (1932) de Yasujiro Ozu; The Kid (1921) de Charles Chaplin; La Grande Illusion (1937) de Jean Renoir; Mon Oncle (1958), de Jacques Tati; Vertigo (1958) de Alfred Hitchcock; Le Samouraï (1967) de Jean-Pierre Melville; Brazil (1985) de Terry Gilliam.

3. Sunetul (muzică, efecte sonore, voce) – prezenţa şi absenţa lui. Ce importanţă are coloana sonoră în legătură cu imaginile, cu personajele, cu povestea?

Modern Times (1936), de Charles Chaplin; Singin’ in the Rain (1952), de Stanley Donen, Gene Kelly; The Red Baloon (1956), de Albert Lamorisse; Playtime (1967) de Jaques Tati; The Party (1968), de Blake Edwards; E.T. the Extraterestrial (1982), de Steven Spielberg.

4. Montajul: ordinea imaginilor, schimbarea şi durata cadrelor. Timpul cinematografic şi timpul poveştii. Poveste, atmosferă, emoţii. Surprize şi anticipare.

Zéro de conduite (1933) de Jean Vigo; La Regle de Jeu (1939) de Jean Renoir; Rope (1948) de Alfred Hitchcock; Les vacances de Monsieur Hulot (1953) de Jacques Tati; À bout de souffle (1960) de Jean-Luc Godard; The Good, the Bad and the Ugly (1966) de Sergio Leone; Magnolia (1999) de Paul Thomas Anderson; Moonrise Kingdom (2012) de Wes Anderson.

5. Regizor, narator, personaj, spectator. Cine spune povestea? Cum a fost filmul?

It’s A Wonderful Life (1946), de Frank Capra; Rashomon (1950) de Akira Kurosawa; Les 400 coups (1959), François Truffaut; 8 1/2 (1963) de Federico Fellini; Stand By Me (1986), de Rob Reiner; Spirited Away (2001), de Hayao Miyazaki; The Royal Tenenbaums (2001) de Wes Anderson; Dogville (2003) de Lars von Trier; Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) de Alejandro G. Iñárritu.

Taxa de participare este de 350 de lei și se poate plăti online, direct de pe pagina cursului. Cu o zi înainte de data începerii, primești pe mail linkul unde poți urmări cursul. Dacă ai întrebări suplimentare, scrie un mesaj pe contact@victoriei.ro.

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie