Andreea Corneanu este una dintre cei care, la Opera Comică pentru Copii, îi ajută pe cei mici să realizeze lumi paralele, tărâmuri magice în care să se joace. Ea coordonează unul dintre atelierele de actorie din cadrul proiectului Atelierele „Micul artist” și îi ajută pe copii să realizeze mici spectacole de teatru în care ei să fie actorii. I-am surprins la lucru pe acești artiști și am asistat la pregătirile lor: exerciții de atenție, de improvizație, de imaginație și multă – multă joacă. „În fiecare semestru, în prima parte facem improvizație și jocuri de dezvoltare personală prin teatru, iar în a doua parte punem la cale un scenariu pe care lucrăm. Ulterior îl reprezentăm pe scenă sau îl înregistrăm și îl arătăm părinților”, ne spune Andreea Corneanu.

Prima etapă a cursului, cea a exercițiilor e menită nu numai să ajute la obținerea unei atitudini dezinvolte a copilului față de ideea de teatru, ci și la alungarea oricăror idei preconcepute vizavi de ceea ce se întâmplă la un curs de actorie. „La început copiii nu prea își dau seama ce presupune cursul de actorie și se sperie de text, de faptul că trebuie să învețe ceva pe de rost. Actoria pentru copii este un lucru relativ nou la noi în țară, cursuri se fac abia în liceu și mai mult la facultate, dar copiii și adolescenții cred că sunt interesați inițial de ideea de a juca pe scenă, după care află aici că totul se face prin joc. Asta pentru ei e o mare bucurie”, mărturisește Andreea. În ceea ce privește textul ei „ajung să îl rețină de la clasă pentru că îi atrage ideea spectacolului, îi atrage povestea”, adaugă ea.

Dar cum se realizează un spectacol la atelierul de actorie al Andreei Corneanu? Mai întâi apare o idee, un scenariu în care toată lumea se implică. Fiecare poveste este unică pentru că, chiar dacă Andreea alege un subiect, fiecare are posibilitatea de a contribui cu idei și chiar și cele mai cunoscute povești sunt adaptate și transformate de profesoară și de copii. În etapa următoare se caută… personajele. „E destul de simplu la o vârstă fragedă, pentru că ei cumva se regăsesc în personajele în care apar. Pur și simplu micul actor își găsește personajul din clipa în care se citește scenariul sau cu toții punem la cale o acțiune și fiecare își alege un personaj. Așa e și foarte ușor de lucrat. De cele mai multe ori personajele pe care le aleg copiii, în același timp cele care le plac sunt și potrivite tipului lor de personalitate. De aceea le și aleg”, ne dezvăluie Andreea, care adaugă: „Tot copiii se ocupă de costume, de decor, vin cu idei. În general încercăm să găsim un minim de decor și de costume pentru că nu e ceva neapărat necesar. Uneori am însă surpriza că sunt lucruri pe care le discutăm, cum ar fi ce frumos ar fi s-avem o barcă făcută din carton și apoi, mă trezesc la următorul curs: iată, am făcut barca! Și vine cineva cu o barcă mare, vopsită, pictată, tăiată… Copiii sunt interesați de aceste detalii.”

Copiii de la cursul de actorie al Andreei Corneanu capătă după primul an de lucru o înțelegere superioară a fenomenului teatral și se poate spune că au trecut de la statutul de spectator la cel de interpret. Fiecare exercițiu făcut la clasă dezvoltă ceva la personalitatea lor: vorbirea, încrederea în sine, capacitatea de a se exprima coerent și în concordanță cu emoțiile pe care le trăiesc, puterea de a se stăpâni și un control elegant al gesturilor sunt numai câteva dintre beneficiile acestui curs în viața de zi cu zi. Faptul că lucrează împreună și găsesc soluții pentru a spune o poveste cu ajutorul propriului corp și propriei inteligențe îi face însă cu adevărat creatori de lumi paralele. Fiecare mică reprezentație a lor înseamnă un univers în plus, mișcat de entuziasmul și cheful lor de joacă. Practic, la acest curs, sub îndrumarea Andreei Corneanu, copiii se joacă „în mod organizat”, iar jocul lor creează tărâmuri magice, tocmai pentru că provine din imaginație. 

Andreea Corneanu a studiat actorie la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” din București, la Universitatea „Hyperion” și are un master în pedagogie teatru de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București. Colaborează din anul 2013 cu Teatrul „Masca” din București, iar din 2016 cu Opera Comică pentru Copii. A interpretat numeroase roluri în spectacolele regizorului Mihai Mălaimare, iar la OCC a apărut în producții precum „Hapciu în Re Major” (regia: Cristian Mihăilescu), „Jack și vrejul de fasole” (coregrafia: Corina Dumitrescu), „Eliza, micuța florăreasă” (coregrafia: Mihai Babușka) sau „Fata babei și fata moșului” (coregrafia: Mihai Babușka).

Foto Facebook Opera Comică pentru Copii

Articol realizat de Iulia Toea Mureșan

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.