Muzeul Căilor Ferate Române, situat pe Calea Griviţei nr. 193 B din Bucureşti, este o instituţie care funcţionează pe lângă Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviara – CENAFER – şi oferă vizitatorilor posibilitatea de a cunoaşte istoria reţelei feroviare române, precum şi rolul jucat de instituţia căilor ferate în structura economiei naţionale, dar şi în viaţa societăţii.
Ideea înfiinţării unui Muzeu al Căilor Ferate Române a apărut în 1924, când inspectorul general CFR ing. Theodor Balş s-a gândit să păstreze pentru posteritate tot ceea ce ar putea constitui un document istoric cu privire la înfiinţarea şi dezvoltarea Căilor Ferate Române. În 1937, el a fost cel care a semnat Ordinul prin care se lua hotărârea înfiinţării unui muzeu de cale ferată. Astfel, la 10 iunie 1939, a luat fiinţă primul muzeu cu specific feroviar din România, denumit în acea perioadă „Muzeul ceferiştilor”. Muzeul a fost inaugurat cu ocazia marii sărbători „Ceferiada”, organizată cu prilejul aniversării a 70 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Bucureşti Filaret – Giurgiu şi a fost deschis în zona stadionului Giuleşti, prezentând exponatele într-o sală amenajată sub tribunele stadionului.
În 1944, muzeul a fost grav avariat de bombardamentele asupra complexului feroviar Gara de Nord, iar ceea ce a fost salvat a fost adăpostit într-o sală aflată la subsolul Palatului Administrativ al CFR, care la acea vreme era în construcţie, iar o parte dintre exponate au fost găzduite de prof. ing. Dimitrie Leonida în Muzeul Tehnic din Parcul Carol.
Muzeul Căilor Ferate, Bucureşti, 7 ianuarie 1965.
Foto: (c) MARIA POSTELNICU/Arhivă istorică AGERPRES
În primăvara anului 1953 a fost înfiinţat (şi inaugurat) Muzeul Tehnic al Căilor Ferate, amenajat în actuala clădire din Calea Griviţei nr.193 B, care se află în imediata apropiere a Gării de Nord din Bucureşti. În iulie 1968, muzeul a fost închis pentru reamenajare şi a fost redeschis cu ocazia sărbătoririi centenarului liniei Bucureşti Filaret-Giurgiu, în octombrie 1969.
În patrimoniul Muzeului Căilor Ferate Române se afla garnitura trenului care a făcut prima cursă pe o cale ferată în România, în luna octombrie a anului 1869, între Bucureşti şi Giurgiu, fiind tras de locomotiva cu abur „Călugăreni”, care a circulat timp 31 de ani – între 1869 şi 1900 – pe linia Bucureşti-Giurgiu, după care, locomotiva a rămas la depou şi a fost folosită doar pentru a executa manevre. Locomotiva Călugăreni, care a remorcat trenul festiv la serbările Ceferiadei din anul 1939, a fost expusă în Muzeul CFR de la stadionul Giuleşti. Începând din 1953, a fost expusă la Casa Tehnică a căilor ferate. Garnitura trenului Călugăreni, compusă din locomotivă şi trei vagoane a fost apoi dusă în incinta remizei CFR Mogoşoaia, într-un hangar special amenajat, pentru a evita degradarea fizică a vagoanelor.
Locomotiva trenului de epocă expusă la Muzeul Căilor Ferate Române, Bucureşti, 9 februarie 1983.
Foto: (c) MIHAI ALEXE/Arhivă istorică AGERPRES
Tot în Muzeul CFR a fost expusă prima locomotivă realizată la Reşiţa, în anul 1873, machete reprezentând locomotive construite în ţară, macheta unei instalaţii de centralizare electrodinamică cu relee, înzestrată cu bloc de linie automat şi cu instalaţii dispecer.
Din 2004, Muzeul Căilor Ferate funcţionează pe lângă Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER).
În sălile muzeului, exponatele sunt prezentate publicului larg în mai multe săli. Sala principală prezintă machete de locomotive şi vagoane la scara 1:20, realizate în anii ’50 şi ’60. La loc de cinste se află macheta renumitei locomotive cu abur „Pacific”. Tot în această sală sunt expuse şi plăci (unicat) care au fost montate pe vechile locomotive cu abur – Maffei, Hanomag, Reşiţa etc.
Sala mijlocie prezintă machete de vagoane de marfă şi de călători care reproduc până la cele mai mici detalii modelele adevărate, o masă a impiegatului de mişcare din secolul al XIX-lea, dotată cu toată aparatura specifică, precum şi o centrală de ceasoficare Siemens-Halske, vechi unelte de lucru la calea ferată, o tricicletă mecanică (drezină) care era folosită, între cele două Războaie Mondiale, pentru a circula revizorul de cale pe calea ferată.
Machete de trenuri expuse la Muzeul Căilor Ferate Române, Bucureşti, 9 februarie 1983.
Foto: (c) MIHAI ALEXE/Arhivă istorică AGERPRES
Printr-un mic tunel se trece în sala a treia, unde sunt exponate de mare valoare istorică – biroul inginerului Anghel Saligny – patrimoniu naţional, teleimprimator rapid Hughes, firmanul sultanului Abdul Medjid (1857) – de concesionare a liniei de cale ferată Cernavodă-Constanţa, piese originale de la vechile locomotive cu abur. Din această sală se face trecerea către o mini-sală de prezentare a filmelor cu caracter feroviar din fototeca muzeului, aidoma unei cinemateci feroviare.
La începutul anului 2021 – declarat Anul European la Căilor Ferate -, Ministerul Culturii, prin Direcţia de Cultură a Municipiului Bucureşti, a închis Muzeul CFR din Capitală, pe motiv că Muzeul nu este acreditat de Ministerul Culturii. După o perioadă în care accesul publicului a fost interzis, în luna mai 2012, muzeul a fost redeschis sub forma de „Colecţie Publică de Istorie Feroviară”.
În 2012, în sala principală, a fost inaugurată diorama feroviară din România, la scara 1:87, traseul acesteia redând cu fineţe sistemul feroviar, incluzând zone de câmpie şi dealuri, tuneluri şi poduri, semafoare, semnale sau grinzi. Având dimensiunile de 14,4 x 4 metri, diograma are 260 de metri de şine dispuse pe trei niveluri, fiind complet automatizată şi devenind principalul punct de atracţie al muzeului.
Machete de trenuri expuse la Muzeul Căilor Ferate Române, Bucureşti, 1 aprilie 2013..
Foto: (c) ANGELO BREZOIANU/AGERPRES FOTO
Materialele şi documentele care alcătuiesc colecţia muzeului ilustrează evoluţia mijloacelor de transport feroviare în general, o atenţie aparte fiind acordată dezvoltării Căilor Ferate Române. AGERPRES
Surse text: https://clubferoviar.ro/, https://culturaineducatie.ro/, http://www.cenafer.ro/, http://ghidulmuzeelor.cimec.ro/, https://www.facebook.com/muzeulcfr/, https://www.seebucharest.ro/
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.