București, intrarea principală a Gării de Nord, un portic cu coloane monumentale construit în anii ’30, când construcția a fost extinsă și modernizată.
Tot monumentalismul din lume nu se compară cu alea trei cotețe (gherete, chioșcuri etc.) proptite-n câte o coloană, cu patiseria cu iz oriental din plan secund, cu literele volumetrice art déco „Intrare” de deasupra ușilor (cu neonul demult dispărut și pline-ochi de găinaț de guguștiuc) și cu firele/cablurile care atârnă haotic, cum ne place.
Totul e prăfuit.
Ornamentul original de deasupra frontispiciului „Gara de Nord”, roata de tren înaripată (emblema CFR, simbolul vitezei, lol), e o refacere slabă a celei interbelice, care avea și coroana regală deasupra, distrusă în anii ’50 pentru a amplasa acolo stema RPR/RSR.
Gara principală a Bucureștiului e una dintre porțile orașului, prin care intră zilnic foarte mulți oameni în capitală.
Asta e prima impresie pe care și-o fac, de sarakie maximă, indolență, nesimțire, nepăsare, meltenism, grobianism și kitsch.
Porticul Gării de Nord e azi o caricatură proastă a construcției impunătoare din interbelic, generațiile actuale nu știu ce e ăla respect pentru spațiul comun, spațiul public, în general locul unde viețuiești cu alții, iar autoritățile centrale și locale juisează de fericire că nu are cine să le pună la treabă.
Dar porticul nu e singurul batjocorit.
Piața Gării de Nord e azi doar o intersecție murdară, aglomerată și bordată de clădiri în stare avansată de degradare (Policlinica CFR, fostul Hotel Dunărea, adevărat pericol public etc.).
București, oraș-fantomă.
Parcul Gării de Nord, în fapt o esplanadă gândită pentru Palatul CFR (azi Ministerul Transporturilor) arată jalnic, neîngrijit și nu e pus în valoare absolut deloc.
Piața Gării ar trebui pietonalizată și transformată în zonă de activare turistică + pol comercial și conectată la Parcul Gării, regândit și igienizat, pentru a ridica zona, în prezent în cădere liberă.
Gara de Nord însăși are nevoie urgentă de igienizare, restaurare și modernizare.
Parazitată și ea de cotețe, cabluri, mesh-uri + panouri publicitare, firme pe casete luminoase agresive, e momentan un spațiu haotic unde e greu să te miști și să te informezi.
Nimic nu e gândit eficient, în interesul călătorilor.
Salonul Regal de Recepție (nu știai că e așa ceva acolo, nu?) nu se vizitează, Muzeul CFR a fost închis (oricum era praf), iar multe dintre clădirile secundare ale Gării (spre Calea Griviței, mai ales) sunt abandonate.
Dezastru total.
Vreau să văd ce propun Ministerul Transporturilor și Primăria București, cele două entități care aveau datoria de ani buni să dezvolte zona Gării de Nord și să prevină fix ce se-ntâmplă în prezent: decăderea și degradarea în ritm accelerat, mai accelerat ca acceleratul.
Autoritățile sunt oglinda cetățenilor, dar dacă ne convine status quo-ul actual, să ne scăldăm în mizerie la Gară, Ministerul și Primăria nu ne vor strica distracția.
de Raiden
Ce alte treburi ar mai fi de rezolvat pe aici?
Zi în comentarii
foto: instagram.com/raidenbucharest
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.