[MAȘINA TIMPULUI] Același cadru luat la 15 ani distanță într-una dintre cele mai celebre intersecții din București: Calea Victoriei cu b-dul Elisabeta. Deși aparent nu s-au schimbat foarte multe între cele două momente, 1941 (sus, primul an în care Regatul României lupta în al Doilea Război Mondial) și 1956 (jos, la aproape 9 ani de la proclamarea Republicii Populare Romîne), hai să luăm Mașina Timpului și să observăm câteva detalii interesante:
• stânga: pe fundal, perspectiva descendentă asupra bulevardului Elisabeta (numit așa în 1941, după prima regină a României dar deja 6 Martie în 1956, după data numirii în funcție a primului guvern pro-comunist Petru Groza, în 1945), nu sunt schimbări de peisaj urban. Prim-plan stânga 1941: tonetă de ziare și produse din tutun, probabil datând din perioada antebelică, element care nu mai apare în 1956 (înlăturat probabil pentru că părea prea „burghez” și oricum nu mai exista presă liberă și diversitate a publicațiilor, totul era controlat de stat).
• centru: Cercul Militar, edificiu-simbol al capitalei, avea deja denumirea de pe frontispiciu modificată în „Casa Centrală a Armatei” în 1956, dispăruseră copertinele interbelice de la restaurantul de la parter. Fântâna Sărindar, de pe esplanadă, suferise modificări: zidul cu arcade de piată din spatele ei dispăruse după război, iar pe esplanadă e un spațiu verde în 1956 apărut prin modificarea primului rând de trepte + un panou cu propagandă.
• dreapta: casa de secol 19 vizibilă în dreapta în 1941 nu mai apare în 1956 (a fost bombardată în război iar terenul a devenit parc până la construirea blocului Romarta Copiilor în 1959-1960) și se deschide perspectiva spre fostul restaurant Modern de pe strada Sărindar (Constantin Mille ulterior), care în 1956 deja era pe cale să fie transformat în restaurantul Berlin (simbolul prieteniei între România Populară și Germania Democrată), azi Control Club și restaurant Alt Shift.
• general: militari în uniformă și mult mai mulți pietoni în 1941, trotuare mult mai aerisite în 1956, travai interbelic în 1941, prima serie de tramvaie postbelice în 1956, traficul auto, foarte efervescent în 1941, e mult mai redus în 1956, de asemenea trecerile de pieoni aveau forma unor culoare delimitate de linii punctate, nu apăruse „zebra” azi consacrată.
Per total, războiul, schimbarea de regim postbelică și austeritatea din anii ’50 au schimbat dramatic atmosfera cadrului plin de viață urbană din 1941. Micile detalii fac întotdeauna diferența, mai ales în București, un oraș extrem de schimbător care rezervă mereu surprize.
de Raiden
foto 1941: Willy Pragher
foto 1956: arhiva Agerpres

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.