2024 marchează paroxismul de până acum al isteriei decorării clădirilor din București de sărbătorile de iarnă. E cumva o întrecere. Care imobil apare cel mai mult pe Insta și TikTok și la care dau buzna cel mai repede oamenii frumoși vrăjiți de luminițe + globulețe faine?
Consumerismul extrem al capitalismului târziu a dus la golirea Crăciunului de orice alt simbolism (de exemplu, cel original, mistic) cu excepția celui pur comercial, prefațat de compania Coca-Cola atunci când i-a dat lui Moș Crăciun costumul roșu atât de popular și emblematic. Asta duce inevitabil la percepția sărbătorilor eminamente prin asocierea lor cu luminițe colorate, ornamente strălucitoare și briz-brizuri de mare fantezie. În funcție de educația și/sau gustul estetic al fiecăruia, interpretările au variațiuni infinite. Câte bordeie, atâtea obicee. Totuși, m-a luat de ochi un anumit imobil din București.
Casa Teodorescu (numită și Casa Mița Biciclista, după porecla Mariei Mihăescu, cea mai celebră locatară), ridicată în 1908 în stil Beaux Arts cu accente Art Nouveau, e printre bijuteriile arhitecturale din arealul Pieței Amzei. A fost restaurată pe 4,5 milioane euro de grupul spaniol Mantor, jucător notabil pe piața construcțiilor din România, apoi dată din 2022 ca jucărie pentru fanteziile wannabe cultural-civice ale președintelui ARCEN (Asociația Română pentru Cultură, Educație și Normalitate), un ONG mufat la conducta de bani publici, preferat de primarul general Nicușor Dan pentru diverse inițiative. De fapt, în 2021, Nicușor Dan l-a numit presupus ilegal pe președintele ARCEN în funcția de director adjunct al AMCCRS, deși acesta picase cu brio examenul de ocupare a postului (dosar in rem la DNA) și ulterior, a avut zero realizări în funcție, din care a demisionat în 2022. Apoi, în mod miraculos, a aterizat direct la Casa Mița și-a devenit gestionar de cârciumă și mare amfitrion de baluri.
Clădirea-monument n-are nicio vină că e folosită pentru ambițiile imagistice de grandoare ale cuiva care aparent a bifat doar sinecuri până acum, dar ornamentele de sărbători de anul ăsta depășesc orice limită a bunului-simț. Pe fațada și așa încărcată cu ornamente din belle époque au fost atârnate decorațiuni gigantice: mulaje de reni în mărime naturală, trase în câte o țeapă, fiecare cu un ditamai candelabrul în gură. Ce a vrut să spună artistul? Oscilez între câteva scenarii, care de care mai fantezist:
– frigărui de ren, că e foame mare
– metaforă a țepelor date României, din ’89 încoace
– pilda renilor pedepsiți de Vlad Țepeș pentru c-au furat candelabrele
– acțiune subversivă a lui Grinch, care a răpit și mumificat renii lui Moș Crăciun
Ție ce-ți sugerează?


Am discutat cu specialiști în amenajări interioare și decorațiuni, există o opinie agregată că avem de-a face cu un vârf fără precedent al kitschului, cu meltenism și grobianism nediluate și cu o orgie a cheltuirii bugetului privaților (care or fi ăia?) în ornarea total disproporționată, exagerată și nenecesară a unei case-monument. Cu niște ornamente reduse la jumătate, de restul banilor se puteau organiza niște acțiuni caritabile pentru copiii nevoiași, din comunități vulnerabile. Dar săracii nu au loc la Casa Mița, unde cafeneaua și barul vând produse de patiserie și cafea, respectiv cocktail-uri mediocre la prețuri nesimțite. Pour la bonne bouche.
Ce alte clădiri ai mai văzut ornate pentru sărbători în București, dar și în țară? C’est si bon!
Raiden
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
