[DALLES] Mai știi care-i treaba cu Sala Dalles de pe bulevardul Bălcescu? Clădirea veche arată de parcă e părăsită și se degradează tot mai mult pe zi ce trece, ascunsă de privirile trecătorilor. Hai să vedem.

ÎNCEPUTURILE. Sala Dalles apare în 1932 ca „Fundația Ioan I. Dalles”, când Academia Română alege proiectul arhitectului Horia Teodoru și inginerul Emil Prager construiește un spațiu expozițional cum nu exista atunci în capitală. Era dorința Elenei Dalles, moștenitoarea unei familii de greci înstăriți stabiliți pe-aici, care donase terenul să se construiască o instituție de cultură în memoria ultimului ei fiu. Construcția initială, retrasă de la stradă, avea rond/spațiu verde în față și acces pentru mașini. Stilul era avangardist pentru epocă: rațional cu elemente art déco (foto sus, fațada principală).

POLITICUL. Pe lângă expozițiile și conferințele găzduite în mod regulat, Sala Dalles a găzduit și adunări cu caracter politic atât în timpul dictaturii regale (1938-1940), cât și în perioada regimurilor fascist (1940-1944) și comunist (după 1944).

PLOMBA. La finalul anilor ’50, spațiul din fața clădirii inițiale e ocupat de un bloc-plombă (blocul Dalles), lipit de sediul original al Sălii Dalles, pe care-l extinde cu un spațiu cu etaj spre bulevardul Bălcescu, restul imobilului nou e ocupat de apartamente. Generațiile de după anii ’50 n-au știut cum a arătat inițial Sala Dalles, pe atunci sediul Universității Cultural-Științifice București.

PREZENT. În anii ’90 și 2000 aripa postbelică a Sălii Dalles adăpostește o librărie și un anticariat care maschează și mai mult sala veche de expoziții. Devin populare târgurile de reduceri „Kilipirim” dar și cele de Mărțișor sau sărbători. La începutul anilor 2010 spațiul e preluat de Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), se amenajează o galerie nouă, dar se închide la scurt timp.

În timp ce blocul-plombă a fost anvelopat termic, clădirea veche din spatele lui, cu risc seismic, n-a fost consolidată și renovată, ci lăsată să se degradeze și arată deplorabil în prezent (foto jos, fațadă laterală-spate). MNAC în colaborare cu Ordinul Arhitecților din România (OAR) a inițiat un proiect de revitalizare și reinserție a Sălii Dalles în circuitul public, dar momentan au fost reactivate doar vitrinele dinspre bulevard.

Cultura bucureșteană, livrată doar declarativ sau superficial de autorități și digerată fără discuție de mulți cetățeni, o formă fără fond care permite, prin extrapolare, să avem dezastrul urbanistic actual din București.

de Raiden

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.