8.3 C
București
vineri, noiembrie 7, 2025

Gara Uitata a Bucureștiului

De câte ori trecem pe lângă Autogara Filaret, puțini ne amintim că ne aflăm pe locul uneia dintre cele mai importante clădiri din istoria modernă a României: Gara de Sud (Gara Filaret). Construită în 1869, aceasta nu a fost doar o gară, ci a funcționat drept prima poartă feroviară a țării, un simbol al conectării noastre cu Europa.

Gara Filaret a fost inaugurată în 1869, la capătul primei linii de cale ferată din Regat (București – Giurgiu). Clădirea, deși nu la fel de grandioasă ca Gara de Nord, emana eleganță și funcționalitate, fiind un etalon al stilului arhitectural al vremii.

În acele vremuri, a ajunge la Filaret însemna a sosi în capitala unui stat în plină dezvoltare, venind de la Dunăre. Gara funcționa ca punctul zero pentru o mare parte din comerțul și călătoriile spre sud. Era un loc efervescent, plin de zgomotul locomotivelor cu aburi, de forfota cărăușilor și de ecoul pașilor celor care puneau bazele României moderne.

Aventura Gării Filaret avea să fie scurtă. Pe măsură ce rețeaua feroviară se extindea rapid, Bucureștiul avea nevoie de o gară centrală, mai mare și mai bine poziționată. Astfel, în 1872, este inaugurată Gara Târgoviștei (actuala Gara de Nord).

Importanța Gării Filaret a scăzut dramatic. Linia către Giurgiu a rămas activă, însă centrul de greutate se mutase. În 1960, în plină perioadă comunistă de sistematizare și reconfigurare a transportului, Gara Filaret a fost demolată. Nu a existat un plan de conservare a clădirii istorice. Pe locul ei a fost amenajată Autogara Filaret, destinată transportului rutier.

Astăzi, locul unde odinioară soseau trenurile cu personalități și mărfuri din Europa este un nod de autobuze interurbane. Niciun monument sau placă nu amintește vizitatorilor de la autogară că stau pe locul primului mare simbol feroviar al Capitalei.

Povestea Gării Filaret este, de fapt, povestea rapidității cu care orașul alege să-și ștergă vestigiile în numele eficienței. Am pierdut o piesă crucială de istorie arhitecturală și socială, care ne-ar fi putut aminti cum a început cu adevărat călătoria modernă a României.

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie