Sunt un cautator al frumusetii artistice. Fiecare forma de arta iti completeaza spiritul si aria cunoasterii. Uneori gasesti raspunsuri la intrebari. Alteori iti umpli un gol interior.

Desi nu ma asteptam, Bucurestiul mi-a oferit o surpriza. O calatorie plina de vibratie si mister la muzeul Theodor Aman, undeva in centrul romantic al boemei interbelice.

Pentru un profan, un turist ratacit, casa primului pictor roman academist este un loc banal. Pentru un cautator al sensurilor, un cercetator al misterelor epocii post pasoptiste este un loc sacru.

Rar mi-a fost dat sa parcurg cateva ore intr un spatiu atat de mic. Dar a meritat fiecare centimetru de privit. Cine va fi curios sa poarte o conversatie cu unul dintre curatorii muzeului va avea o revelatie. Suntem in prezenta celui mai valoros produs al scolii de belle arte romanesti. De fapt, Aman este parintele acesteia.

El a inventat tot ceea ce i-a inspirat ulterior pe artistii epocilor viitoare. Si tot el ne-a lasat mostenire picturile codificate, o comoara fabuloasa pastrata intr-o discretie injusta.

Th. Aman este, probabil, cel mai prolific artist roman premodernist, initiator de stiluri si sensuri, adevarat precursor al culturii nationale si sustinator al Romaniei unitare si independente.

Foto:
1. In gradina autorului, pictura in care sunt infatisati autorul, sotia si alti membri ai familiei,1904
2. Trusa, statueta realizata de C. Storck, in dulapul sculptat de Th Aman.

de Claudiu Lucaci