[IFMA] În plină pandemie, se demolează-ntr-o veselie! Cât timp #StamAcasa pentru a reduce răspândirea #covid19, Bucureștiul pierde clădiri. Cel mai recent caz: turnul IFMA (alternativ turnul de testare a ascensoarelor) din vecinătatea Gării de Nord, a cărui demolare a început la final de martie 2020.

BACKGROUND. Întreprindere de Fabricație și Montaj Ascensoare (IFMA), unul dintre motoarele industriei bucureștene înainte de 1989, a produs lifturi pentru cartiere întregi de blocuri dar și pentru Casa Poporului, construcția ceaușistă megalomanică azi sediul Parlamentului României. Avea hale de producție pe Calea Giulești, clădiri dezafectate în anii 2000.

TURNUL IFMA. Construit între 1983-1986, era o clădire utilitară, înaltă de aproape 100 metri, rezistentă la cutremure. Structura din diafragme și pereți din beton turnat în cofraje glisante includea 10 puțuri de ascensor legate prin suprafețe de circulație, în care se testau lifturi cu senzori și aparate de control. După 1990, clădirea a fost cumpărată de Ion Țiriac alături de cele vecine. N-a mai fost redeschisă, a continuat să se degradeze și-a ajuns un simplu panou publicitar pentru mesh-urile cu reclame la Țiriac Auto, pe care se urcau uneori exploratorii urbani pentru poze de la înălțime.

DEMOLAREA. După punerea la pământ a fostelor hale IFMA, la final de martie 2020, în plină stare de urgență, a venit rândul turnului. În aprilie 2020 au apărut pe net poze cu demolarea în curs făcute de oameni din zonă. Pe terenul de peste 25.000 metri pătrați eliberat, Ion Țiriac vrea să facă un proiect rezidențial și clădiri de birouri, cum ne place.

Da, turnul IFMA nu era pe lista monumentelor dar avea deja o siluetă recunoscută în peisajul cartierelor Giulești și Grivița și-ar fi putut fi convertit lejer într-un observator al zonei, eventual cu o cafenea la ultimul nivel și super panoramă, în jur nu-s alte clădiri înalte. Cu atâtea puțuri de ascensoare accesul în turn ar fi fost facil, interiorul ar fi oferit perspective interesante. Și clădirile neclasate pot fi exploatate turistic de stat sau de privați, dacă e interesul de a respecta orașul și locuitorii săi. Un proiect inițial păstra turnul pe lângă clădirile noi, dar situația s-a schimbat. Ce vrea să facă aici Țiriac va aglomera și mai mult zona deja degradată a Gării de Nord, cu infrastructură încă deficitară. Profitul bate interesul comunității din nou, csf ncsf.

de Raiden

foto stânga: c. 2009-2010
foto dreapta-sus și dreapta-jos: Cristian Bulfon
foto dreapta-mijloc: Sorin Tanasie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.