Civilizație urbană bucureșteană interbelică uitată: dalele cu care se pavau trotuarele în perioada interbelică, pătratice, cu romb înscris și inițiala orașului, B, foarte vizibilă. Exista și modelul fără inițială. Trotuarele multor bulevarde și străzi centrale/semicentrale au primit astfel de pavaj mai ales în anii ’30, cele mai notabile fiind bulevardele Bălcescu și Magheru.

Dalele astea erau foarte durabile și în mare parte au rezistat și-n perioada comunistă. Exista, înainte, regula de bun-simț că asfaltul e pentru carosabil/mașini, iar pietonii merită ceva mai bun. Deisgur că în deceniile de după al Doilea Război Mondial, asfaltul a început să fie folosit masiv și pentru trotuare și, mai rău, alei în parcuri. Odată cu liberalizarea pieței după 1989, au apărut contractele multianuale de întretinere a străzilor, care îmbogățesc furnizorii primăriilor generală și ale sectoarelor. Ca atare, nu mai rentează să ai ceva durabil pe domeniul public, că nu așa faci bani. Totul trebuie să fie perisabil, imediat consumabil și înlocuibil rapid. Luați aminte, sărakilor.

Vechile dale de pe trotuare, ca aceasta de pe strada Arh. Ion Mincu, lângă Parcul Kiseleff, au fost distruse sau scoase și vândute prin afară, așa că-n prezent mai avem foarte puține. E bine să știm că acum aproape 90 de ani existau în București practici mult mai bune în ce privește mentenanța spațiilor urbane.

Mai multe vestigii bucureștene pe contul de Instagram typography.bucharest

de Raiden

Instagram Post by Typography Bucharest • February 28, 2020 at 02:43PM EET

via instagram.com

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.