Am evitat un comentariu pe subiect când, pe 14 mai, primarul general Gabriela Firea și Primăria București au anunțat instituirea unor pietonale de weekend în câteva puncte din oraș, începând cu 22 mai și până la finalul verii. Bucurie generală și prea puțină gândire critică și rațională. De-asta postarea de azi a ONG-ului Incotroceni vine ca o gură de aer proaspăt și e-n linie cu opinia nepopulară că PMB a acționat heirupist, ca la comandă.
E cel puțin chestionabil modul pe repede-nainte, total netransparent, prin care PMB a aprobat lista de pietonale propusă de ONG-ul ARCEN (Asociația Română pentru Cultură, Educație și NORMALITATE), o entitate nespecializată în urbanism și administrație publică. Pietonalele au fost decise fără studii de impact prealabile și vreun proiect-pilot, fără consultarea comunităților locale vizate de implementarea pietonalelor, cum ar fi fost procedural și logic. Toată mișcarea pare să aibă, din păcate, iz electoral mai ales că ARCEN s-a situat, prin luările de poziție și mesajele aparent partizane politic din ultimii ani, în tabăra adversă PSD și Gabrielei Firea. Firea nu e cunoscută să-și trateze adversarii cu amabilitate, de aceea rapiditatea acceptării propunerii e surprinzătoare mai ales că n-am reținut ca vreo entitate non-guvernamentală care a propus PMB un proiect de anvergură să beneficieze de așa celeritate a aprobării.
Mai la subiect, una dintre pietonale e într-un perimetru din cartierul Cotroceni, o zonă cu densitate redusă de locuire, plină de vile, cu străzi liniștite, fără trafic auto major. De obicei, pietonalele urmăresc să redea pietonilor zone aglomerate, de regulă inaccesibile lor și să contribuie la reducerea amprentei de carbon. În Cotroceni e multă verdeață, te poți plimba lejer pe străzi oricând, deci luând în considerare și ce-am zis mai sus, pietonala de acolo e inutilă.
Da, Bucureștiul are nevoie de mai multe pietonale, dar nu e deloc ok ca administrația orașului să accepte niște propuneri ale unui ONG la modul ăsta. Nu ONG-ul decide care sunt pietonalele, ci administrația, studiind propunerea și intersectând cu studii de impact serioase. O idee excelentă, dar implementată aiurea.
EDIT: ARCEN zice că a propus pietonală în zona Grădina Icoanei – Parcul Ioanid (iarăși o zonă liniștită, fără trafic auto intens) și că PMB „a scos din mânecă” celelalte pietonale, inclusiv cea din Cotroceni. ARCEN nu a făcut eforturi de a se delimita ferm de acțiunea administrației, acceptând asocierea și neclarificând că restul propunerilor nu le aparține. Propunerea lor e slabă oricum.
Mai jos, textul integral al postării celor de la Incotroceni:
„🛴 Instituirea zonei pietonale în Cotroceni – ce știm din surse oficiale și ce nu știm 🚴♂️
✅ Conform comunicatului oficial al PMB, pe 14 mai s-a decis înființarea mai multor zone de promenadă, în fiecare weekend (vineri seara -duminică seara), până la finalul verii;
Gabriela Firea: „am decis să instituim în weekenduri, pe anumite artere din centrul orașului, zone pietonale, de promenadă, unde circulația mașinilor să fie interzisă”;
✅ Proiectul va fi implementat începând de vineri, 22 mai, și în Cotroceni: Zona 3 – bd Eroilor – Eroii Sanitari – piața Operei – strada Dr. J. Lister – strada Dr. Gr. Romniceanu;
De principiu, asociația Incotroceni susține inițiative integrate/bazate pe studii și consultări publice care, inclusiv prin realizare de trasee pietonale, ar putea conduce la reducerea traficului auto, a poluării, etc., în acord cu structura urbană a cartierului.
Proiectul de pietonalizare – pornit de la inițiativa ARCEN – nu a fost supus dezbaterii/consultării publice a cetățenilor care locuiesc pe arterele din Zona 3 și din restul cartierului Cotroceni.
Acest lucru și comunicarea deficitară a autorităților pe subiect – prin lipsa de detalii logistice, de clarificări – a condus la un feedback negativ din partea multor vecini, care s-au arătat îngrijorați de posibilele consecințe ale unui asemenea demers.
Prin urmare, am trimis astăzi către Primăria Municipiului Bucureşti, Primăria Sectorului 5 – prin Primar, Daniel Florea – un set de întrebări, la care sperăm să obținem răspunsuri clarificatoare cât mai curând:
1️⃣ Există studii/date despre volumul traficului deviat și impactul acestuia asupra celorlalte artere din cartierul Cotroceni (neincluse în zona în care va fi restricționat traficul)?
2️⃣ Care sunt măsurile care vor permite accesul tuturor riveranilor și a mașinilor de intervenție (pompieri, salvare etc.) atât înspre oraș din Zona 3/restul cartierului, cât și dinspre oraș în Zona 3/restul cartierului?
3️⃣ Care vor fi spațiile publice unde vor putea parca vizitatorii, având în vedere că o mare parte dintre aceștia vor ajunge în zonă cu mașinile proprietate personală (având în vedere exemplul oferit de evenimente precum Street Delivery, Femei pe Mătăsari)?
4️⃣ Cum se vor putea respecta orele de odihnă (13.00-14.00) ale riveranilor, așa cum acestea sunt prevăzute de Legea nr. 61/1991?
5️⃣ Vor fi amenajate toalete publice pentru vizitatori?
6️⃣ Cum se va organiza curățenia stradală? Există un parteneriat încheiat cu Primăria Sectorului 5 care să prevadă sporirea efectivelor de muncitori de salubritate, având în vedere volumul mai mare de muncă?
7️⃣ Vor fi amenajate căsuțe/food track-uri/tarabe din care se vor comercializa produse alimentare/non-alimentare ca în târgurile urbane organizate până acum de PMB?
Dacă da, vă rugăm să precizați locația exactă a acestora și tipul de infrastructură prevăzut (chiar și temporar).”
de Raiden
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.