27.1 C
București
joi, iulie 18, 2024

Nu e greu si nici prea tarziu sa ne recuperam orasul.

Am urmarit cu atentie preocuparile primarilor Capitalei in privinta celei mai complicate probleme a orasului: fluidizarea traficului.

De aici apar toate consecintele negative pentru sanatatea, linistea, satisfactia platitorilor de taxe locale si, cateodata, votanti.

De cel putin 15 ani observ incapacitatea cronica de remediere, daca nu de rezolvare a acestei defectiuni sistemice a mecanismului administrativ.

Am constatat ca nimeni nu are curajul sau poate priceperea sa defineasca nevoia si apoi sa atace rezolvarea ei.

Asadar, unii au vopsit dungi pe strazi si au delimitat niste spatii de parcare, altii au infipt stalpisori pe trotuare si au blocat fizic urcarea masinilor pe borduri.

Dar ce au realizat cu asta? Mai intai ce nu au obtinut:

– nu s-a redus traficul

– n-au asigurat fluidizarea circulatiei

– n-au disciplinat soferii

– n-au crescut veniturile locale pentru investitii

– n-au asigurat un management integrat al zonelor aglomerate

– n-au redus poluarea de niciun fel

Ce au realizat? Pe anumite strazi trotuarele sunt sigure pentru pietoni. Unele strazi au locuri publice de parcare cu plata, clar delimitate si monitorizate.

Dar aceasta actiune minora ca efect in remedierea problemei majore a condus paradoxal (pentru ei, cei care n-au gandit integrat) la si mai multe consecinte negative.

Acolo unde s-au instalat randuri de stalpisori soferii parcheaza langa bordura si astfel ocupa o banda intreaga de mers. Astfel, traficul s-a gatuit si mai tare.

La fel cum si poluarea de la noxe s-a amplificat din cauza ambuteiajelor la semafoare. Circulatia mijloacelor de transport in comun are de suferit din aceeasi cauza.

Prin urmare, il astept cu ingrijorare pe urmatorul primar. Mi-as dori sa nu fie un simplu angajat politic si sa fie  preocupat exclusiv de singura problema nerezolvata in ultimele decenii (termoficarea este alta dificultate, insa aici exista solutii individuale).

Ce ar putea sa faca repede si fara costuri exagerate un adevarat responsabil al orasului?

Sa preia un model functional din capitalele europene si sa-l adapteze local.

Va descoperi ca exista de decenii zone cu trafic limitat, parcari publice de resedinta, acces auto diferentiat intre riverani si soferi in trecere, ecusoane electronice de parcare sau acces, benzi speciale pentru masini cu mai multi ocupanti, semafoare inteligente si sisteme video de recunoastere a numerelor de inmatriculare.

Nu e greu si nici prea tarziu sa ne recuperam orasul. E doar lehamitea noastra care ne opreste sa le spunem ca ne-au sufocat cu atata grija.

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie