Călin Torsan – saxophone
Andrei Bălan – Guitar
Dan Ionescu – computer live
”Memorialul Închisoarea Pitești” în cadrul Expo BINOM+1, proiect cofinanțat de A.F.C.N. Aflată în permanentă mișcare, lumea compune neîncetat, dând la iveală forme noi din cele mai vechi. Uneori, lucrurile se potrivesc perfect. Alteori, dezvoltă tensiuni curioase, așa cum am trăit în Memorialul Pitești cu instrumentele muzicale în mână.
Părea locul nepotrivit unui concert, fiindcă ce-ai mai fi putut cânta acolo? Ce putea muzica să mai adauge unei experiențe limită? Ce-ar fi putut alina? Atunci mi-am adus aminte de cartea cântecelor compuse în altă temniță comunistă, cea a Aiudului, de Harry Brauner, folcloristul și etnomuzicologul.
Lieduri scrise în gând, stârnite de lupta teribilă cu timpul. Mod de supraviețuire și de păstrare a integrității, practicat de-a lungul celor doisprezece ani de carceră. Volumul îmi făcuse de mai multe ori cu ochiul, dintre partiturile mele, amintindu-mi simbolic de fratele compozitorului, pictorul Victor Brauner. Dar nu găseam contextul potrivit să mă apropii de notele alea. Poate că lumea nu iscase încă forma potrivită. La Pitești mi-am readus aminte de carte, așa că la întoarcerea acasă am pus, împreună cu Dan și cu Bălan, degetele pe rană.
Ne-am oprit la compoziția unui mic poem de Rilke, Herbst (Toamnă). Care ne-a purtat minunat, într-o zi cu ploaie cruntă, pe o pajiște unde înmugurise deja improvizația. Primăvara trăgea să plece. Și iarăși tâlc în alegerea noastră, căci parcă toamna temelor lui Brauner nu anunța decât gerul cumplit ce urma să înghețe spiritul la începutul anilor cincizeci.
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.