Vineri, 2 octombrie, Opera Comică pentru Copii din București i-a invitat pe cei mici să participe la o nouă călătorie plină de surprize, cu Erus, un prinț care vrea să salveze lumea, în Valea Iubirii. Este vorba despre premiera spectacolului „Erus și Valea Iubirii”, adaptare pentru scenă după romanul omonim al lui Alec Blenche. Erus este un băiețel din Regatul Aerului care, îndrumat de cinci înțelepți, protectori ai planetei, pornește într-o călătorie inițiatică pentru a salva lumea, prin patru văi fermecate, a Răbdării, a Generozității, a Iubirii și a Recunoștinței. Pentru scriitorul Alec Blenche acestea reprezintă principalele virtuți pe care trebuie să și le însușească un copil pentru a se împlini ca om și a duce o viață fericită. În plus, el propune o stil de viață sănătos, explicând cititorilor de orice vârstă, pe înțelesul fiecăruia, proprietățile anumitor fructe și legume.

               

Încă din stagiunea 2018/2019, Opera Comică pentru Copii face cunoștință copiilor cu universul lui Erus, prima călătorie a acestuia fiind spectacolul „Erus și Valea Răbdării”. Stagiunea următoare, regizoarea Ana Crăciun Lambru și-a însușit misiunea de a-l conduce mai departe pe Erus în producția „Erus și Valea Generozității”, iar astăzi tot ea s-a ocupat de transformarea lui în personaj de teatru, în musicalul „Erus și Valea Iubirii”. Față de celelalte producții inspirate de eroul imaginat de Blenche, spectacolul „Erus și Valea Iubirii” deține anumite calități aparte, care-l îndepărtează de caracteristica simplă de spectacol muzical, aducându-l în zona complexă și fastuoasă a musicalului pentru copii.

Regizoarea Ana Crăciun Lambru, în același timp autoarea dramatizării romanului „Erus și Valea Iubirii”, nu efectuează doar transportul personajelor și al acțiunii din carte pe scenă, ci contribuie semnificativ la emergența lor, oferindu-le o doză consistentă de vitalitate, implicit un impact mai puternic la întâlnirea cu spectatorul. Erus și Roua sunt doi copii, dar experiențele lor sunt mult mai puternice acum, în Valea Iubirii și încet-încet îi maturizează. Capacitatea lor de a înțelege și a analiza ceea ce li se întâmplă sporește pe măsură ce evoluează acțiunea, iar aceste transformări rețin atenția spectatorului. Practic, el nu mai urmărește doar povestea – ce se întâmplă, ci și reacțiile personajelor principale față de evenimente. Acesta reprezintă de fapt un procedeu educativ în care copilului din sală îi sunt sugerate soluțiile corecte la anumite probleme cu ajutorul unui personaj aflat într-o situație similară.

Pe lângă aprofundarea fiecărui personaj, în lucrul cu interpreții, Ana Crăciun Lambru a reușit să desprindă din personalitatea lor exact caracteristicile necesare rolurilor, obținând pentru Erus, Roua sau Sucre (copiii din poveste) sinceritatea și inocența caracteristice vârstei, iar pentru celelalte personaje aspectul și valențele comice care le fac atât de îndrăgite de public. Trio-ul Mac, Pac și Marty, adică doi iepuri și un urs care inventează o plăcintă cu miere și spanac, fluturele Cling, simandicos și impozant, drăgălășenia Pisicii și cea a Câinelui, inițial personaje negative sunt resurse de comic pentru cei mici și par aproape desprinse din filmele de desene animate.

În „Erus și Valea Iubirii”, regizoarea Ana Crăciun Lambru, secondată de scenograful Vladimir Turturica a introdus toate efectele necesare pentru a impresiona spectatorii, a le reține atenția, dar și a lăsa să curgă limpede acțiunea. Dacă pentru a reda valurile ea a folosit o pânză albastră care flutură pe podeaua scenei, pentru intervențiile celor cinci înțelepți, personaje supranaturale, a folosit teatrul de umbre. Scenograful Vladimir Turturica a optat pentru un spațiu amplu, cu posibilități infinite de transformare, prin proiecții, un ecran pe fundal pentru a rula animații simple și recuzită bidimensională. Tot acest mediu care poate părea sărac, fără mobile, etaje, uși, elemente din natură servește însă dictonului din text: „E simplu, logic și frumos”. Absența unui decor încărcat, monumental este suplinită însă de frumusețea și complexitatea costumelor, mai ales pentru personajele care prezintă animale. Acestea nu sunt doar niște jucării de pluș. Fiecare posedă câte un element de costum care îl definește. Spre exemplu, Pisica și Câinele au fiecare câte o geacă de piele ca să pară mai duri.

Înainte de orice, „Erus și Valea Iubirii” este un musical și asta înseamnă că fiecare interpret nu trebuie numai să etaleze caracteristicile personajului său, să cânte, să danseze, să fie un bun actor ci trebuie să trăiască pe scenă in style. Iar la musical nu se poate fără un pic de glamour, ceea ce oferă personajelor și mai mult comic. Ajută foarte mult muzica inspirată a compozitorului Damian Vlad, care a găsit îmbinarea perfectă între muzică ușoară, jazz, musical și teme accesibile copiilor. Câteva melodii precum Cântecul Apei, duetul Roua-Erus sau „Miere cu spanac” se aseamănă cu hiturile Disney! Ceea ce este și mai drăguț e că fiecare song conține muzical ceva din personalitatea personajului, din ritmul lui interior, fără ca linia melodică să fie alambicată, încărcată. Ea pare foarte simplă, cu câteva nuanțe ale aceleiași culori și susține mesajul versurilor, făcând-o astfel ușor de reținut.

În Valea Iubirii, la Opera Comică pentru Copii, sunt câteva mesaje care ajung în inimile tuturor, copii, adulți, vârstnici: iubirea învinge frica, iubirea trebuie oferită necondiționat, în lipsa iubirii devenim răi. Sensibilitatea creatorilor spectacolului, experiența lor emoțională și nu în ultimul rând talentul interpreților sunt oferite publicului cu dăruire, cu simplitate și imaginație. Doi copii, un băiat și o fată, împreună cu un măr vorbitor, descoperă iubirea într-o vale fermecată. Iubirea de sine, iubirea pentru tot ce este viu, iubirea față de tot ce ne înconjoară, chiar și iubirea între ei doi. „E simplu, logic și frumos” în Valea Iubirii, la Opera Comică pentru Copii.  

Articol realizat de Iulia – Toea Mureșan

Foto Facebook Opera Comică pentru Copii

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.