20.6 C
București
luni, iunie 14, 2021

Imagini de arhivă de la Depoul Dudești din 1950.

[DEPOUL DUDEȘTI]

Imagini de arhivă de la Depoul Dudești, din aprilie 1950.

Nu sunt întâmplătoare, fac parte din propaganda din jurul transformărilor esențiale la nivel administrativ în capitală: cele patru sectoare interbelice dispar, le iau locul opt raioane pe stil sovietic, iar Societatea Comunală a Tramvaielor București (STB, alternativ Societatea de Transport București) devine Întreprinderea de Transport București (ITB), cu 27 trasee de tramvai și 24 trasee de autobuz.

Sus: incinta Depoului Dudești, cu capetele de linie unde sunt garate vagoanele de tramvai. Edificiul datează din anii ’30-’40, construit pe calea Dudești, la marginea Bucureștiului interbelic, care se termina în Bariera Dristorului (zona actualei Piețe Râmnicu Sărat). Urma comuna Dudești-Cioplea, transformată în cartierul de blocuri Balta Albă în anii ’60.

Jos: la momentul 1950, flota de tramvaie a ITB e alcătuită majoritar din tramvaie de tip V09, cunoscute popular ca „Thomson” sau „Thompson”, construite începând cu1927 la Atelierele Centrale ale fostei STB, după o licență Thompson. Circulă în București până în 1985, ca vagoane de călători și utilitare. În imagine, un vagon-remorcă al liniei 13, în plin proces de curățare manuală. Pe partea din lateral stânga, sunt trecute repere importante ale traseului: șos. Iancului – șos. Mihai Bravu – piața Nic. Bălcescu (actuală Universității), Palatul Pionierilor (actual Cotroceni), orașul Militari (azi cartier al capitalei). În partea din față tronează o reclamă la oficiosul Partidului Muncitoresc Român: „Cereți zilnic Scânteia”, iar în partea de jos, unul dintre sloganurile definitorii ale epocii: „Trăiască Republica Populară Română”. Republica n-avea încă doi ani și jumătate în România la data pozei, deci puterea comunistă postbelică promova peste tot forma de guvernământ care a succedat abdicării regelui Mihai la 30 decembrie 1947.

ITB devine Regia Autonomă de Transport București (RATB) în 1991, iar în 2018, aceasta la rândul ei devine STB, o întoarcere la denumirea inițială. Depoul Dudești e azi printre puținele clădiri supraviețuitoare ale acestei zone din vechea mahala. Ce n-a demolat regimul Ceaușescu în anii ’80, s-a demolat după 1989 și se demolează într-o veselie și-n prezent. Vechea Fabrică „Select”, de lângă depou, a făcut loc în anii 2000 ansamblului rezidențial InCity Residences, iar vechea Școală de Meserii „Ciocanul”, localizată în apropiere, e în pragul demolării, de exemplu. În rest, casele vechi și vilele de dinainte de al Doilea Război Mondial sunt înlocuite treptat de construcții hidoase, făcute pentru profit rapid și fără vreun respect pentru istoria zonei.

foto: arhiva Agerpres

de Raiden

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.