Civilizație urbană bucureșteană interbelică uitată: dalele cu care se pavau trotuarele în perioada interbelică, pătratice, cu romb înscris și inițiala orașului, B, foarte vizibilă. Încă se văd de sub straturile de asfalt de pe trotuarul străzii Maria Rosetti.Exista și modelul fără inițială. Trotuarele multor bulevarde și străzi centrale/semicentrale au primit astfel de pavaj mai ales în anii ’30, cele mai notabile fiind Bălcescu și Magheru, dar și Aleea Mitropoliei. Dalele astea erau foarte durabile și în mare parte au rezistat și-n perioada comunistă.
Exista, înainte, regula de bun-simț că asfaltul e pentru carosabil/mașini, iar pietonii merită ceva mai bun. În deceniile de după al Doilea Război Mondial, asfaltul a început să fie folosit masiv și pentru trotuare și, mai rău, alei în parcuri.
Odată cu liberalizarea pieței după 1989, au apărut contractele multianuale de întretinere a străzilor, care îmbogățesc furnizorii primăriilor generală și sectoarelor. Ca atare, nu mai rentează să ai ceva durabil pe domeniul public, că nu așa faci bani. Totul trebuie să fie perisabil, consumabil și înlocuibil rapid. Luați aminte, sărakilor.
Vechile dale de pe trotuare au fost acoperite, distruse sau scoase și vândute prin afară, așa că-n prezent mai avem foarte puține. E bine să știm că acum aproape 90 de ani existau în București practici mult mai bune în ce privește mentenanța spațiilor publice urbane.
de Raiden
Mai multe vestigii bucureștene pe TypographyBucharest
instagram.com/typography.bucharest
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.