[FANTASIO] Cursă de ciclism în 1947 pe strada Batiștei din București, chiar în zona actualului Hotel Intercontinental (apărut abia în anii ’70). Cadrul surprinde cicliștii trecând prin fața sediului Asociației Române pentru Strângerea Legăturilor de Prietenie cu Uniunea Sovietică (ARLUS), care includea Cinematograful Fantasio la vremea respectivă. Deasupra intrării era arborat un slogan foarte folosit în epocă: „Trăiască prietenia sovieto-română!”

Construit în anii ’30 și inițial Palatul Societății Funcționarilor Primăriilor Municipiului București, imobilul a devenit Casa Prieteniei Româno-Sovietice / sediu central ARLUS după 1945 și intrarea României în sfera de influență sovietică. Pe colț, deasupra ferestrelor din dreptul literelor „CINEMA”, se vede textul „SOC. FUNCȚIONARILOR”, azi dispărut, inclus în feroneria ornamentală. De fapt, toată volumetria și toate ornamentele de fațadă fac din clădire un vârf al Art Deco-ului interbelic în București. Sala de spectacole (cinematograful propriu-zis) e la ultimul etaj și arată incredibil. Clădirea a avut și grădină de vară spre intersecția străzii Batiștei cu strada Dionisie Lupu (actuală Tudor Arghezi pe acel tronson), unde se făceau proiecții chiar pe unul dintre calcane (perete gol).

Imobilul continuat să adăpostească diverse instituții de stat iar în anii recenți a devenit cunoscut ca sediu central ARCUB, până la mutarea instituției pe strada Lipscani în 2014, în sediul actual. Cu toate că prezintă risc seismic, în clădirea de pe Batiștei se mențin birouri și se mai organizează evenimente. Fosta grădină de vară e transformată în parcare, pe calcanul unde se făceau proiecțiile sunt azi mesh-uri publicitare iar fosta cameră de proiecție, în fapt o anexă a clădirii principale, e în ruină.

ARCUB, Primăria București nu au dorit niciodată să redea acest imobil superb comunității, să îl consolideze și să redeschidă cinematograf acolo. Deși ARCUB ar trebui să fie un centru care să contribuie decisiv la ridicarea nivelului cultural al populației Bucureștiului, e de fapt o mașină de tocat banii publici pe proiecte inutile ale yesman-ilor, aplaudacilor și lăudătorilor.

foto: arhiva Agerpres

de Raiden