20.3 C
București
sâmbătă, iulie 24, 2021

Ce e strada?

Se fac deja vreo 15 ani în care activ și conștient ne dăm seama că Bucureștiului îi trebuie soluții pentru îmbunătățirea locuirii.

15 ani pierduți – fără a le afla, fără a le pune pe masă, fără a le dezbate.

15 ani cu peticeli, cu o mînă de intervenții urbanistice monumentale – a căror utilitate nu se poate contesta – dar fără intervenții mărunte, la nivel de stradă, alee, colț și spate de bloc.

Viața oamenilor nu-i mai proastă dar nici fantastic mai bună cînd se taie un bulevard, cînd se ridică un pasaj; dar e cu adevărat mai proastă cînd strada din dreptul casii rămîne un spațiu urban nefericit.

Cum ar veni, Capitalei – ca s-o salvăm, transformînd-o într-un loc unde să se poată conviețui bine și plăcut – îi trebuie soluții care să plece de la mic: de jos, de la aleea din spatele blocului; privind în jur, absolut tot trebuie regîndit, reașezat.

Bineînțeles, știm – și sîntem constrînși de asta – că nu e „niciodată” loc: nu-s nici parcări, nici spații de socializare și recreere.

Dar spațiul public este singurul loc pe care-l putem modela așa cum vrem. Strada chiar se poate transforma după nevoile noastre adevărate: orice stradă, cît de mică, cît de mare, poate deveni spațiu pentru viața bucureșteanului, în așa fel încît, atunci cînd iese din casă, omul să se simtă bine: să-i fie drag să iasă.

Statistic, ne putem gîndi că în jur de o treime din spațiile publice de azi (alei, locuri de joacă, parcări) trebuie să se schimbe pentru a deveni locuri de întîlnire și socializare între vecini – hai să ne spunem vecini, nu rezidenți. Pe termen scurt, delimitările cu borduri, stîlpi, bolarzi, garduri și lanțuri sînt eficiente, dar separarea e ideal să fie subliminală, prin jocuri de culori, materiale și verdeață.

Ca să faci o treabă dintr-asta îți trebuie, înainte de toate, să cunoști datele problemei. Pentru asta-i nevoie să studiezi și să înțelegi bucureșteanul; mai apoi, desigur, e cazul să accepți că nu lipsa spațiului în sine ne face viața proastă – ci folosirea lui nepotrivită. În orașu-n care vrem să trăim parcările de suprafață și marile bulevarde nu-și mai au rostul; și nu ne putem raporta numai la datele de azi, ci și la cele ce vor fi dacă nu mîine, atunci poimîine: îmbunătățirea transportului public, creșterea importanței soluțiilor electrice, colectarea corectă a gunoaielor și mai ales întregirea Capitalei cu zonele periurbane sînt numai cîteva.

Schimbarea completă a relației noastre cu strada – cu spațiul public – e singura ieșire.

Și se poate! Orice se poate – asta-i frumusețea ambiției omenești.

de The Hungry Mole

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.