Ce a rezolvat, în materie de poluare, taxa auto, oricare ar fi fost forma ei, în România, în Europa, în America de Nord? Este mai puțină poluare? Mașinile sunt mai puțin poluante? Se circulă mai puțin cu mașinile personale? Transportul în comun s-a dezvoltat, ca alternativă? Nici măcar nu s-a mărit cine știe ce producția de biciclete! Și atunci?

Atunci taxa asta este doar o formă de a crește impozitarea! De a găsi soluții pentru a rămâne statele în interiorul dogmei de deficit bugetar! Taxele ecologice sunt o uriașă păcăleală, fie că este vorba de reciclare, de energie ”curată”, de mașini ”curate”, de procese industriale și agricole ”curate”. Rezultatul este doar o pauperizare accelerată majorității celor care trăiesc din muncă, peste tot în lume.

Lucrurile trebuie regândite din temelii. Nicio taxă nu va descuraja consumul, câtă vreme este unul esențial pentru supraviețuirea individului. Dacă trebuie să facă naveta, pentru a-și câștiga existența, va folosi autoturismul, indiferent de costuri. Reducând consumul altor bunuri și servicii. Iar procesul de mega-urbanizare va agrava lucrurile. Când ai orașe cu populație mai mare decât o țară, pe suprafețe mici, poluarea nu poate fi redusă în niciun fel.

Este un risc global care nu poate fi gestionat decât în comun de umanitate. Dar când sunt state care refuză să participe la gestionarea lui, mai mult, prin politicile naționale, măresc riscul, nu se va întâmpla nimic pozitiv.

de Constantin Gheorghe